لحظه ها بدرقه راه سبز تان

به صفحه لحظه ها خوش آمدید؛ لحظه ها، نگاهی به دیروز و امروز دارد به امید عدالت ،آزادی وآگاهی فلش می زند. لحظه ها برای یاد و مشق زندگی به میان امده است.

۱۳۹۴ آذر ۲۲, یکشنبه

گزارش: تجليل از نود و هشتمین سالروزاستقلال فنلند+ عکس

تجليل از نود و هشتمین سالروزاستقلال فنلند
 اين محفل با شکوه توسط کانون افغانستانی های فنلند در تاريخ 6 دسمبر 2015 در سالن کتابخانه شرق هلسينکي واقع در مولوپورو سازماندهي شده بود، که با استقبال گرم و باشکوه هموطنان عزيز قرار گرفت.
 
 مراسم در ساعت 14.00 با حضور ده ها  تن از خانم ها و آقايان شروع شد. در آغاز، مجريان اين مراسم، هريک آقای عبدالجلیل هزاره و ذبیح یاوری پروگرام محفل را قرائت کردند. سپس سرود ملی فنلند، نواخته شد و تمام حاضرین در سالن به احترام سرود ملي فنلند از جای شان برخواستند.
 
بعد، قطعه شعری توسط آقای ذبیح یاوری مجری برنامه و عضو شورای اجرايي کانون، به بزبان فنلندی خوانده شد. سپس دختر خانم خرد سال، یلداحازم مقاله ای کوتاهي را به زبان دری با صدای رسا و خوب قرائت نمود و مورد تشويق و استقبال گرم حاضرين قرار گرفت.
 
 آقای حبیب رحمان، عضو شورای اجرايي کانون، پیام کانون افغانستانی های فنلند رادر مورد نود و هشتمين سالروز استقلال فنلند به زبان فنلندی خواند. 
 
در قسمت بعدی برنامه، دانشجوی جوان و با استعداد مجتبی قانع زاده پیام کانون افعانستانیهای فنلند را به زبان دری خواند. 
 
در ادامه، قطعه شعری به لهجه هزارگی که سروده ای خود مجری برنامه آقای عبدالجليل بود، قرائت شد. پیام شعر وی وحدت و همگرایی ملی بود. سپس آقای پیک ریس کانون افغانستانی های فنلند به جايگاه دعوت شد. ایشان درابتدا به شرکت کننده گان اين مراسم، خوش آمديد گفت، بخصوص از حضور چهره های فرهنگي، علمي، هنری و ورزشي در اين مراسم اظهار سپاس گزاری نمود.
 
آقای پيک گفت، که سالگرد استقلال فنلند را ما ارج مي گذاريم، زيرا ما در اين کشور زندگی می کنیم و تحت حمایت و قانون این کشورهستیم از رفاه و امکانات اين جامعه بطور عادلانه خارجي ها برخور دار هستند. لذا بر ما است، که در خوشي های مردم و جامعۀ فنلند شريک باشيم و ازدست اوردها وموفقیت های خود ارج گزاری کنيم. کسانیکه  در زیراین پرچم  افتخار آفریده وافتخاراتی را کسب کرده اند ودر سربازی، هنررزمی و امور علمی  بیرق فنلند را به اهتزازدرآورده اند درواقع این هموطنان ما هستند که درسروروافتخارات وخوشی های این جشن سهیم اند. وی هم چنین آرزوکرد که درسالهای بعدی با تمام هموطنان خود این جشن را باشکوه ترازاین بگیرند که جای هیچ کسی خالی نباشد.
 
 آقای پیک در بخشی از سخنان خود گفت، که فنلند و افغانستان با دو سال تفاوت، استقلال گرفتند، اما تفاوتهای بسيار زياد بين دو کشور در زمينه های گوناگون وجود دارد که این فاصله را نسل نو می تواند پرکند وامید هم به همین نسل جوان وارزش افرینی هایشان است. وی همچنین اظهار امید واری کرد، که نسل دوم وتحصیل کرده، این سکان را بعهده بگیرند. پیک پشنهاد کرد که کانون بتواند ازحضورنزدیک به یکنیم دهه فعالیت و سال تاسیس اش را جشن بگیرد و این کارسئوال های زیادی را پاسخ خواهد داد.
 
در ادامه برنامه، آقای ذبیح یاوری به زبان فنلندی از مهمان اختصاصی برنامه آقای تیمو ویرتانن Timo Virtanen دعوت کرد، که به جایگاه تشریف آورده و سخنراني کند. آقای تیمو ویرتانن، یکی از مربیان فنی و مجرب در رشته فوتبال و بوکس است که سالهای طولاني در امور ورزشي، حقوق بشر و خدمات بشردوستانه به اقشار ضعيف جامعه مخصوصا" معلولين خدمت نموده و فعال بوده است. 
  
آقای تیمو با لباس ورزشی که نشان فنلند روی آن نقش شده بود، در اين مراسم شرکت کرده بود. وی در ابتدا گفت که علت پوشيدن اين لباس داشتن خاطره پر افتخار از پرا المپيک است که من در آن مسابقات المپيکي بعنوان فيزيوتراپيست تيم ملي فنلند شرکت کرده بودم و اعضای تيم که بيشتر معلولين بودند، نياز به فيزيوتراپي داشتند و من شب و روز در مدت مسابقات سخت کار کردم تا اعضای تيم احساس خستگي نکنند و پيروز شوند. سر انجام، تيم ملي فنلند 9 مدال طلا و 3 نقره و دو برنز را برای فنلند بدست آوردند. در ميان آنها يک ورزشکار معلول کورد نيز بود که همراه با ساير اعضای تيم مدال طلا گرفت. برای من اين مهم نبوده است که کي از کجا است، بلکه مهم شخصيت و فعاليت ها و تلاش هايش قابل احترام بوده است. تيمو ویرتانن افزود که من به افعانستان سفر کردم و از نزدیک با افغان ها آشنایی دارم. زمانیکه در کابل بودم به لیسه عالی معرفت رفتم و در آنجا از من استقبال خوب شد. در کابل مسابقه دوستانه ورزشي داشتم. از کميته ملي المپيک افغانستان و مکتب معلولين ديدن کردم. کمکهای جمع آوری شده از طرف ورزشکاران فنلند را به شاگردان مکاتب توزيع نمودم. از سفر افغانستان خاطرات خوب دارم.
در بخش ديگری پروگرام، مجری برنامه از شخصيت های موفق ورزشي که تاکنون در عرصه های ورزشي در فنلند موفق بوده اند و دست آوردهای ملي و بين المللي داشته اند دعوت کرد که به جايگاه آمده و خود را معرفي کنند.
سه نفر از ورزشکاران آمدند و خود را معرفي کردند. یکی از آنها چهره موفق و پیشتاز ورزشی آقای مشتاق یعقوبی بود که خود را اینگونه معرفی کرد. من متولد افعانستان هستم. مدت ده سال است، که در فنلند زندگی می کنم. فوتباليست هستم و در تیم ملی فنلند مخصوص زیر 21 ساله ها بازی می کنم. وقتي خرد بودم، پدرم را از دست دادم، ولی شوق فوتبال مرا واداشت که طعم تلخ روزگار را تحمل کنم و آرزوهای خود را به واقعیت تبدیل کنم. مشتاق یعقوبی گفت که آرزو داشتم که از طريق تيم ملي افغانستان به مسابقات شرکت کنم و به افغانستان خدمت کنم، اما به دلیل فساد اداری در کادر فدراسیون فوتبال افعانستان موفق نشدم. مشتاق در آخر صحبت های خود گفت که در فنلند به آرزوهای خود رسیدم.
 
دومین چهره موفق ورزشی آقای سلطان احمدی بود، که خود را به زبان فنلندی معرفی کرد. احمدی متولد افغانستان است و مدت یازده سال است که در فنلند زندگی می کند، تحصيلات متوسطه و لیسه خود را در فنلند خوانده و بعد در رشته کامپیوتر لیسانس دارد. احمدی در کنار درس به فعالیت ورزش رزمی موی تای پرداخته و بنا بر اظهارات خودش تا بحال حدود 200 مسابقه داده است و چهار بار قهرمان در داخل فنلند و دوبار قهرمان کشورهای اروپای شمالی  و دو بار نايب قهرمان در مسابقات بين المللي شده است. احمدی منحيث مربي در يکي از کلب های موی تای نيز فعال است. شغل اصلي وی در شاروالي هلسينکي در اداره آب است. احمدی به تمام افغانی های مقیم فنلند توصیه کرد که باید برای سلامتي و رشد استعدادهای شان به ورزش و تحصيل توجه کنند.
 
در ادامه برنامه یکی از ورزشکاران تازه کار بنانم قدرت الله نیز خود را معرفی کرده و گفت که فعالیت ورزشی من در رشته کيک بوکس است و آرزو دارم که در آينده به مسابقات اشتراک کنم.
 
در ادامه از آقای حامد شفایی، یکی از پیش کسوتان و مربیان سابقه دار ورزش رزمی ووشو و تای چي خواسته شد که به جايگاه آمده و خود را معرفی کند. شفایی گفت، که قبل از این که به فنلند مهاجرت کنم در کشور ایران مربي ورزش ووشو بودم. بنيانگذار ووشو در استان خراسان ايران و کشور پاکستان هستم. حدود 22 سال قبل به فنلند مهاجرت کردم و به شغل مربي گری ام از زمان ورودم در فنلند ادامه داده ام. در اين 22 سال بدون وقفه در فنلند مشغول آموزش کونگفو و تای چي بوده ام. مربي تيم ملي در مسابقات گوناگون بوده ام. از جمله در مسابقات جام جهاني در مالزی و جزيره بالي اندونيزی. اقای شفایی انجمن ووشو- کونگفوی فنلند را در سال 1997 تاسیس کرد و از آن زمان تاکنون منحيث سرمربي آن ايفای وظيفه نموده است. شفايي و خانواده اش بطور مشترک حدود 50 مدال طلا، نقره و برنز را از مسابقات ملي، اروپايي و بين المللي بدست آورده اند.
 
در قسمت بعدی پروگرام از دانشجویان و چهره های علمي و موفق در فنلند دعوت بعمل آمد تا هریک خود را معرفی کرده و از موفقیت های خود بگویند. از آن جمله، از آقای داکتر حيدر فنا، جراح و متخصص قلب در فنلند دعوت شد که خود را معرفي کند. ايشان گفت که از دانشگاه شهيد بهشتي مشهد در رشته طب فارغ تحصيل شده و پس از مهاجرت در فنلند منحيث داکتر عمومي کارکرده و در پهلوی کار به تحصيلاتش نيز ادامه داده است و پس از شش سال تخصص وفوق تخصص خود را در رشته قلب گرفته و تاکنون صدها مورد جراحي را انجام داده است. سفرهای علمي متعدد به کشورهای مختلف از جمله به کانادا و انگلستان داشته است و عضو هيئت علمي دانشگاه تورکو نيز مي باشد. آقای فنا، گلي را که به ايشان از طرف کانون اهداء شد، به پاس خدمات ارزشمند آقای پيک به مردم، به ايشان تقديم کرد.
 
علی جان حسيني يکي از دانشجويان موفق خود را چنين معرفي کرد: من در رشته پرستاری در دانشگاه پولتخنيک متروپوليای هلسینکی مشغول تحصيل هستم و بزودی فارغ تحصيل مي شوم. علي جان يک جوان فعال در اجتماع بوده است.
مجتبی قانع زاده دانشجوی بعدی بود که گفت: من دانشجوی سال اول در رشته انجينری برق در دانشگاه پولتخنيک متروپوليای هلسینکی هستم. مجتبي جان که تحصيلات خود را از پايه در فنلند گذرانده است، بسيار خوب وروان به زبان مادری خود مسلط است. دانشجوی جوان دیگر آقای حمیدالله حسینی بود که با سخنان ارزشمند از اهمیت تحصیل وارج گزاری خانواده ها به جوانان محصل، سخنان زیبايي را  ضمن معرفی خود اراد کرد. وی فعلا" در رشته انجينری ماشین آلات در دانشگاه آلتو مشغول تحصيل است.
 
سپس، عبدالجلیل خان، مجری با ذوق برنامه از کسانی که دوره مکلفيت عسکری خود را در فنلند گذرانده اند، دعوت کرد تا از تجربیات خود برای حاضران معلومات بدهند. از آن میان آقایان سلطان احمدی، جمشید جان و ذبیح جان یاوری از خاطرات عسکری خود به حاضران معلومات دادند.
 از هیئت موسسین کانون افغانستانی های فنلند دعوت شد، که برسم یادگار به جايگاه بيايند و گل و تقديرنامه های کانون را به شخصيت های علمي، ورزشي، هنری و دانشجويان تقديم نمايند.
 
همينطور از جانب کانون به يلدا جان حازم که به زبان مادری اش مقاله خواند، گل داده شد و مورد تشويق قرار گرفت. يلدا جان عليرغم اينکه خرد سال است، اما به زبان مادری اش خوب مسلط است.
 
پس از تقديم گل ها و تقديرنامه ها، تفريح اعلان شد و شرکت کنندگان به صرف چای و کلوچه و کيک دعوت شدند. قسمت آخر پروگرام نواختن موسیقی توسط هنرمند خوش ذوق آقای سمير وهاب زاده بود که حاضران با شادی و سرور از خواندن های ايشان استقبلال کردند.
هيئت موسس کانون از تمام کساني که در اين مجلس باشکوه شرکت کرده بودند و بخصوص خانواده های عزيزی که در پختن کلوچه و کيک زحمت کشيدند، همچنين از آقای احمد عليزاده، عظيم رحیم، محمد ترکمني، حفيظ عطايي که در تدارکات سهم داشتند، آقای شعيب حازم که دسته های گل را به اين مجلس اهداء کرده بود، از هنرمند محترم آقای سمير جان، از رئيس کانون آقای پيک و خانواده اش، از مجريان برنامه، از تمام اعضای شورای اجرايي کانون، از آقای ديدار حسني بخاطر تهيه اين گزارش و از آقای حبيب رحمان و ديگر کساني که بنحوی در برگزاری اين مراسم باشکوه سهم و مشارکت داشتند، صميمانه قدرداني مي نمايد.
تهییه گزارش:
بخش سایت کانون افغانستانيهای فنلند
عکس از: بصیر پیک، محمد ترکمنی 

  
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
  
 
 
 
منبع: www.afghanistan.fi
لحظه ها

هیچ نظری موجود نیست:

©

هرنوع بهره گیری ازمتن یا عکس این وبلاک با ذکرمنبع و یا نام صا حب اثر بلا ما نع است

Kuvien ja kirjoitusten kopiointi ilman tekijän nimeä on ehdottomasti kielletty